כלבים בקורונה ואחרי הסגר


כלבים בקורונה

האם כלבים בקורונה יכולים להידבק? מי מדביק את מי?

מה עושים אחרי הסגר כשהכלב חוזר להישאר לבד בבית?

האם כדאי לשלוח את הכלב לשהייה קצרה בפנסיון כלבים?

כלבים בקורונה זכו בתחילה ליחס אמביוולנטי ולא חד משמעי. בקרב רבים ממגדלי הכלבים עלתה השאלה האם כלבים וחיות מחמד יכולות לשמש כנשא המעביר את נגיף הקורונה בין חיות מחמד וכלבים אחרים ומשם לבעליהם של הכלבים ולעודד את ההדבקה מאדם לאדם.

מצד אחד ברגע ש"פרץ" הסגר לחיינו, בעלי כלבים שכלבם האהוב נאלץ לבלות עד הסגר, את מרבית שעות היממה לבדו. כאשר בני הבית עסוקים בענייני היומיום שלהם. חיי החברה של כלבים בקורונה קיבלו תפנית מפתיעה כאשר בעליהם שוהה בבית ימים ארוכים. במקרים רבים בני המשפחה, ילדים והורים, פנויים מסדר היום הרגיל שלהם. יכולים להקדיש לכלב שלהם האהוב זמן איכות רב יותר באופן משמעותי.

על פי הדיווחים שנאספו מכתבות והרשתות החברתיות, גופים המטפלים בכלבים נטושים ועוסקים בהצלה והעברה לאימוץ של כלבים במשך כל השנה, דיווחו כי הייתה עלייה משמעותית בביקוש לאימוץ כלבים בקורונה.


תקופה מסויימת אפילו הצטיינה באבסורד, כאשר הרשויות הודיעו כי יש אישור מיוחד לבעלי כלבים להוציא אותם לטיול בזמן הסגר. אבל נושא ההדבקה היה בתחילה שנוי במחלוקת ולכן לא כל בעלי הכלבים נטו להוציא את הכלב לבילוי וטיולים שהיה רגיל להם.


פנסיון כלבים

אז מי באמת מדביק את מי?

לאחר שמספר דיווחים מרחבי העולם ובדיקות שנעשו לחיות מחמד בעיקר כלבים וחתולים. העלו שאלות בנושא ההדבקה של כלבים בקורונה ואפילו עוררו חשש מסוים. בסופו של דבר אימץ ארגון הבריאות העולמי, וזאת גם העמדה של מכון דוידסון שליד מכון ויצמן, לפחות על פי המאמרים שהם מפרסמים (מאמר באתר המכון -  "האם חיות יכולות להידבק בנגיף הקורונה"?).

העמדה הרווחת היא כי חיות המחמד והכלבים יכולים להידבק מבני אדם, ואפילו להיות נשאים. אך הם במרבית המקרים באופן מובהק, אינם מגלים כל תסמינים ואינם מעבירים את הנגיף לאדם.


חשוב להזכיר כי ברגע שהובהרה העמדה שכלבים אינם מהווים סכנה לבני הבית. החלו בני הבית השוהים בהסגר עם הכלבים בקורונה. להשקיע זמן איכות בשהייה עם הכלב. וכאלה שעדיין לא היה להם כלב החלו לאמץ.

מה לעשות עם הכלב כאשר הבעלים חולה ועליו להיות בבידוד?

על פי דיווחי המחקרים הראשונים ולאור העמדה שהאדם הוא המדביק את חיית המחמד. עולה האפשרות של שימוש בפנסיון כלבים לתקופה שבה עלול הבעלים להדביק את כלבו. פנסיוני כלבים רבים, המשיכו בפעילות רגילה (לעיתים אף מוגברת), בימים בהם נאלצו רבים מבעלי הכלבים להיכנס לבידוד. על אף המחיר, בנוסף לעובדה שבעלי הכלבים נמצא בבית בבידוד. בחרו רבים מבעלי הכלבים להעביר את כלבם לתקופת בידוד בפנסיון שיתאים לאופים של הכלבים על מנת להבטיח כלבם האהוב לא ידבק.

גם בתקופה זאת כאשר הדברים חוזרים למסלולם עדיין מדי פעם מתגלה חולה קורונה. אם אתם בעלי כלבים וקיים חשש שאתם או בני הבית חולים. כדאי לשקול העברת הכלב, לתקופת בידוד והרחקה מהמשפחה ומעבר לפנסיון כלבים למען בריאותו של כלבכם.

כלבים בקורונה

מה יהיה עכשיו לאחר הסגר עם כלבי הקורונה?

לאט לאט חוזרות זרועות החברה והמשק הישראלי לתפקוד. תפקוד שאמנם אינו דומה לזה שהיה לפני הקורונה, אך מרבית בני המשפחה חוזרים לעיסוקיהם. הכלבים נשארים בבית וכמו תמיד חוזרים להישאר לבד. סגר הקורונה היה תקופה עשירה בחיי חברה עבור כלבים רבים. חלק מן ההולכים על ארבע לא חוו מעולם שהייה כה ממושכת עם בני הבית (מעבר לימי הסופ"ש).

כפי שאנו בני האדם חווינו תקופה לא פשוטה שערערה את סדרי החיים שלנו. גם אצל כלבים יכולה התקופה לשבש ולקלקל הרגלים רצויים ולעורר התנהגויות חדשות שאינן רצויות.

שתי בעיות עלולת להתעורר סביב התנהגות הכלבים. חלקן עם כלבים שרק הצטרפו לבית וחלקן עם כלבים 

שנמצאים זמן רב עם המשפחה.

כאשר מדובר על כלבים שנמצאים עם בעליהם זמן ממושך. הכלבים שחוזרים להישאר בבית יכולים להפגין רגרסיה התנהגותית. לעיתים לחזור ולהתנהג באופן שהיו מתנהגים בצעירותם ואפילו לגרום נזקים. לעיתים כדאי לשקול להכניס את הכלב לתקופת אילוף נוספת להחזרה למסלול ההתנהגותי רצוי.

כלבים בקורונה שהצטרפו באימוץ

כלבים שהצטרפו למשפחה בזמן הבידוד. חלקם של כלבים אלה הגיע כבר מאולף בזמן האימוץ. התנהגות חלק מהכלבים בקורונה כאשר כל בני המשפחה בבית היה סביר גם אם לא היו מאולפים או מורגלים לחיי בית. אך כעת כאשר מגיע זמן להשאיר את הכלב החדש בבית לבד עלולות להיות תקלות. במקרים אלה ניתן לבחור בין שתי אפשרויות מומלצות. לשלוח את הכלב לפנסיון כלבים לתקופת ביניים כך שלא ישאר לבד בבית לשעות רבות מדי.

האפשרות השנייה (במקרים רבים ניתן לבצע אותן במקביל) היא להעביר את הכלב מסלול אילוף כלבים אשר מיועד להרגיל את הכלב המאוצמץ לסביבתו החדשה ובעליו.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ניהול צי רכב - קצין בטיחות בתעבורה

מקודם בפרוסייטס - ד"ר נורברט קורלנד

לחץ נפשי והתחלה של פיברומיאלגיה