ניהול צי רכב - קצין בטיחות בתעבורה

ניהול צי רכב

קצין בטיחות בתעבורה - ניהול צי רכב

ניהול צי רכב על ידי קצין בטיחות בתעבורה לא היה קיים בעבר. חוקי תנועה ואמצעי בטיחות אשר נועדו לשמירה על נהגים, הולכי רגל וכלי הרכב הינם פרי ניסיון מצטבר רב שנים של התנהלות כאוטית בתחום זה. כאמור בימי קדם כלי הרכב היו אטיים יותר ומשכך גם הסכנות הכרוכות בהפעלתם היו פחותות.
בישראל של היום הדוגמא הבולטת ביותר למצב הכאוטי ששרר בטרם, הותקנו תקנות התעבורה, המחייבות קצין בטיחות בתעבורה לבצע ניהול צי רכב ללא קשר לסוג הרכב היא, מצבם הרגולטורי של כלי הרכב הדו גלגליים המופעלים בחשמל (קורקינטים, אופניים וכו').
בתחום זה אנו מצויים במצב בו על אף שתוקנו תקנות ושונו חוקים לא מתבצעת אכיפה יעילה ולכן איש איש לנפשו…. כמעט. במקומות מסוימים בארץ נעשים ניסיונות ליישום ואכיפת התקנות והחוקים אך זאת רק באופן חלקי.

עלינו לזכור שבתחום התעבורה, במבט לאחור, המצב היה דומה ורק לפני כ-60 שנה, הוגברו מאמצי אכיפת חוקי התנועה והתקנו תקנות תעבורה אשר מסמיכות קצין בטיחות בתעבורה, להיות זרועו של החוק ובעל הסמכות עליונה בניהול צי רכב אשר מספר כלי הרכב בו מצוין בתקנות שפורסמו.
על פי תקנות התעבורה על כל מנהליו של ארגון, עסק פרטי או חברה ציבורית או פרטית חלה חובה למנות קצין בטיחות בתעבורה כאשר מספר כלי הרכב עולה על 40 כלי רכב פרטיים. 20 כלי רכב כבדים או הסעות. 20 כלי רכב בגדלים שונים.


ניהול צי רכב - קצין בטיחות בתעבורה

תפקידיו של קצין בטיחות בתעבורה וכוחו נובעים ישירות מתקנות התעבורה והוא בעל הסמכות העליונה באשר לניהול צי רכב זה, עליו הופקד. עליו לוודא את תקינות הרכבים ועדכון ספר טיפולי הרכב וקביעת מדיניות הטיפולים. על  קצין הבטיחות בתעבורה להכין מסלול הכשרה לנהגים כולל עדכונים תקופתיים ולהתאים את התכנית לתפקידי הנהג השונים.
בנוסף על קצין הבטיחות בתעבורה מוטלת האחריות להתוות הנחיות ברורות ונהלים על פיהם יופעלו כלי הרכב הן באזור תפעולי והן בכבישים ציבוריים.
תחום נוסף עליו מופקד קצין בטיחות בתעבורה כחלק מניהול צי רכב הנו תפעול מנויי החברה מול החברות המפעילות את כבישי האגרה, טיפול בנושאי ביטוח הרכב ומגע עם גורמי אכיפת החוק, משטרה ומשרד התחבורה.
ניהול צי רכב על ידי קצין בטיחות בתעבורה מסיר מעל בעלי החברה ומנהליה הבכירים את הצורך לעסוק בתחום זה ומאפשר להם להשקיע את מרב המשאבים העומדים לרשותם בניהול הארגון.

כאמור, תרומתו של קצין בטיחות בתעבורה לשמירה על ביטחונם של כל המשתמשים בכלי רכב ממונעים והולכי הרגל, חסרת תחליף והוא משמש כזרוע הביצועית, האמורה לממש את תקנות התעבורה ובכך לצמצם משמעותית את גורמי הסיכון התעבורתיים.

עדיין קיימים בישראל, אזורים בהם החוקים ותקנות התעבורה אינם נאכפים, וגורמים לנפגעים רבים. הגורמים האמונים על כך משקיעים משאבים רבים על מנת לשנות ולקדם את המצב.






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מקודם בפרוסייטס - ד"ר נורברט קורלנד

לחץ נפשי והתחלה של פיברומיאלגיה